Wereld ei-dag

Ei hoort thuis in een gezond en gevarieerd voedingspatroon. Eet jij graag een omelet, spiegelei, gekookt, gebakken of een roerei? Zeker voor de vegetariërs en flexitariërs onder ons is dit een prima vervanging voor vlees.

Maar er gaan nogal wat fabels rond eieren.

Gevulde eieren met paprika poeder

De wetenschap over eieren

Door de resultaten van verschillende onderzoeken is er nogal wat discussie ontstaan aangezien deze niet bepaald op één lijn liggen. De onderzoeken richten zich vooral op de frequentie van ei-consumptie waaruit blijkt dat in de praktijk het eten van eieren niet meteen geassocieerd wordt met hart- en vaatziekten.

Wraps van ei, gevuld met komkommer / avocado en roomkaas / spinazie en zalm

Daarnaast heeft het ook beperkt invloed op het serum cholesterol. De resultaten van wetenschappelijke onderzoeken die momenteel beschikbaar zijn tonen aan dat de negatieve effecten van eieren op de gezondheid wel mee vallen en dat het toch allemaal een stuk ingewikkelder ligt. Er is onvoldoende bewijs om te concluderen dat elke dag ei eten slecht voor je is.

Toast ham-kaas met gebakken ei

Voedingswaarde eieren

Eieren zijn eiwitrijk en leveren ook nog eens 34% van onze behoefte aan essentiële aminozuren. Essentieel wil zeggen dat het lichaam niet in staat is om deze zelf aan te maken. Dit betekent dat er in het voedingspatroon voldoende essentiële aminozuren aanwezig moeten zijn. Daarnaast verzadigen eieren ook behoorlijk waardoor ze kunnen bijdragen aan gewichtsbeheersing. Doordat eieren kwalitatief hoogwaardige eiwitten bevatten, wordt de spiermassa optimaal behouden.

Avocado met ei uit de oven

Eieren bevatten naast eiwitten nog veel andere stoffen, namelijk: enkelvoudig verzadigde vetzuren, vitamine B12, selenium, vitamine A, vitamine B2, foliumzuur, vitamine D, vitamine E, fosfor, ijzer, zink, jodium, biotine en choline.

Toast met eiersalade

Al met al kunnen we stellen dat de gezondheidseffecten van eieren, zoals de vele vitamines en andere voedingsstoffen dusdanig opwegen tegen de omstreden nadelige effecten, zoals een verhoogd cholesterol en een groter risico op hart- en vaatziekten.

Wrap met gerookte zalm en ei

Er is onvoldoende bewijs om te kunnen zeggen dat eieren schadelijk zijn voor onze gezondheid, terwijl er juist veel gunstige effecten aan dit veelzijdige voedingsmiddel toe te dichten zijn. Je hoeft dus niet meer te twijfelen of elke dag een ei je gezondheid kan schaden, want het antwoord is nee! 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten