Koolhydraten dienen als brandstof voor je lichaam. Zolang je lichaam koolhydraten tot zijn beschikking heeft zal het deze altijd als brandstof gebruiken omdat dit het makkelijkste is voor je lijf. Als je lichaam geen koolhydraten tot zijn beschikking heeft dan moet het echter wel overschakelen op de verbranding van je reservevoorraad brandstof, je lichaamsvet. Op deze manier blokkeert het eten van te veel koolhydraten dus de vetverbranding.

Minder koolhydraten eten is een zeer effectieve manier om gewicht te verliezen.(2) Minder koolhydraten eten zorgt – net als meer eiwitten eten – dat je langer verzadigd bent en automatisch minder calorieën eet.(2,3)

Koolhydraten zijn grofweg onder te verdelen in 2 soorten. Enkelvoudige koolhydraten, dit zijn de suikers. En meervoudige koolhydraten, dit zijn graan- en zetmeelproducten. Mensen met een inactieve levensstijl (als je een groot gedeelte van de dag zittend doorbrengt) hebben voldoende aan de koolhydraten uit groente en fruit. Zij hebben geen graan- of zetmeelproducten nodig.

Als je toch een keer graan- of zetmeelproducten neemt, let er dan op dat het kwalitatief goede, vezelrijke, volkorenproducten zijn en geen suiker of witmeel-producten.

Eiwitten zijn de bouwstenen van letterlijk al je lichaamsweefsels. Denk aan je spieren en huid, maar ook organen, haren, hormonen en allerlei andere regelstofjes zijn opgebouwd uit eiwitten.

Om al deze lichaamsweefsels in optimale conditie te houden heb je eiwitten nodig in je voeding. Dierlijke voedingsmiddelen zijn het rijkste aan eiwitten, bijvoorbeeld (mager) vlees, vis, kwark, kaas en eieren. Peulvruchten en noten behoren tot de plantaardige eiwitbronnen, ze bevatten echter naast eiwit respectievelijk ook behoorlijk wat koolhydraten/vet.

Onderzoeken tonen aan dat eiwitten zowel je stofwisseling verhogen als je eetlust verminderen. Omdat het je lichaam relatief veel energie kost om eiwitten te verbranden, kan een eiwitrijk dieet het aantal verbrande calorieën verhogen met 5 tot 10% per dag. Als je normaal gesproken 2000 calorieën op een dag, kan je dus 100 tot 200 kcal per dag meer verbranden door koolhydraten en vetten te vervangen door eiwitten.(3)

De verzadigende werking van eiwitten, zorgt er ook nog eens voor dat je automatisch minder gaat eten.(3) Met andere woorden, je kunt supermakkelijk je calorieverbranding verhogen en calorie-inname verminderen door simpelweg meer eiwitten te eten.

Meer eiwitten eten helpt niet alleen bij gewicht verliezen, het voorkomt ook dat je weer aankomt.(4,5)

Bron: 

  1. Intake of saturated and trans unsaturated fatty acids and risk of all cause mortality, cardiovascular disease, and type 2 diabetes: systematic review and meta-analysis of observational studies Russell J de Souza,1, 2, 3, 4 Andrew Mente,1, 2, 5 Adriana Maroleanu,2 Adrian I Cozma,3, 4 Vanessa Ha,1, 3, 4 Teruko Kishibe,6 Elizabeth Uleryk,7 Patrick Budylowski,4 Holger Schünemann,1, 8 Joseph Beyene,1, 2 Sonia S Anand1, 2, 5, 8 BMJ 2015;351:h3978
  2. Very-low-carbohydrate ketogenic diet v. low-fat diet for long-term weight loss: a meta-analysis of randomised controlled trials Nassib Bezerra Bueno (a1), Ingrid Sofia Vieira de Melo (a1), Suzana Lima de Oliveira (a1) and Terezinha da Rocha Ataide (a1) British Journal of Nutrition, Volume 110, Issue 7 October 2013, pp. 1178-1187
  3. Protein metabolic roles in treatment of obesity. Suzanne Devkota and Donald K. Layman. Curr Opin Clin Nutr Metab Care 13:403–407 _ 2010 Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins 1363-1950
  4. P.M. Clifton, D. Condo, J.B. Keogh (2014) ‘Long term weight maintenance after advice to consume low carbohydrate, higher protein diets’.
  5. S. Soenen, ‘Efficacy of macronutrients on targeting obesity and beyond’, Universiteit van Maastricht 2010.
  6. https://www.powerslim.nl/nieuws/5-meest-gemaakte-dieetfouten Hylke Boelens Diëtist PowerSlim 17 oktober 2016

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten